Violaine Boutet de Monvel

Art writer & translator | Lecturer & PhD candidate

Criticism

Distinctions

#FR Bourse Monographie pour un projet d’ouvrage consacré à l’oeuvre de Benjamin Sabatier avec Thomas Couderc / Studio Helmo (graphisme) et Chloé Pathé / Anamosa (éditions), ADAGP (Paris, FR), 2021.

Monographs

#FR Benjamin Sabatier. Inventaire, Anamosa (Paris, FR), 2022, 152 p.

#EN Benjamin Sabatier. Inventory, Anamosa (Paris, FR), 2022, 152 p.

#FR « Un entretien avec Amélie Bertrand », in Pleased to meet you #2. Amélie Bertrand, Semiose (Paris, FR), 2016, pp. 4-11.

#FR « Dislocation : vers une sémiotique figurative libérée », in Capture. Grégory Chatonsky, HYX (Orléans, FR), 2011, pp. 11-17.

Exhibition catalogues

#FR [RÉÉDITION] « Pierre Aghaikian : Burn The Witch », Isabelle Gounod (Paris, FR), août-septembre 2019 ; republié dans Pierre Aghaikian, cat. exp., Isabelle Gounod (Paris, FR), 2019, p. 3.

#EN [REPRINT] “Pierre Aghaikian: Burn The Witch,” Isabelle Gounod (Paris, FR), August-September 2019; republished in Pierre Aghaikian, exh. cat., Isabelle Gounod (Paris, FR), 2019, p. 4.

#FR [RÉÉDITION] « Paul Mignard », www.galeriepoggi.com, 2019 ; republié dans Paul Mignard. Un ciel tout vert, cat. exp., Jérôme Poggi (Paris, FR), 2019, p. 94.

#EN [REPRINT] “Paul Mignard,” www.galeriepoggi.com, 2019; republished in Paul Mignard. Un ciel tout vert, exh. cat., Jérôme Poggi (Paris, FR), 2019, p. 94.

#FR « Perversions perverties : le carnavalesque, le congolesque », in Jan Fabre. Folklore Sexuel Belge (2017-2018) Mer du Nord Sexuelle Belge (2018), cat. exp., Templon (Paris, FR), 2019, pp. 4-6.

#EN “Perverted Perversions: The Carnivalesque, the Congolesque,” in Jan Fabre. Sexual Belgian Folklore (2017-2018) Sexual Belgian North Sea (2018), exh. cat., Templon (Paris, FR), 2019, pp. 8-10.

#FR « Sous une peau abyssale », in Pierre Ardouvin. Retour d’Abyssinie, cat. exp., Labanque (Béthune, FR), 2018, pp. 50-55.

#EN “Under an Abyssal Skin,” in Pierre Ardouvin. Retour d’Abyssinie, exh. cat., Labanque (Béthune, FR), 2018, pp. 50-55.

Anthologies

#FR « Paranoïa critique : Benjamin Sabatier du labeur au martyre », in 100 critiques, 10 ans d’art contemporain, In Fine Éditions d’art (Paris, FR), 2023, p. 55.

#EN [REPRINT] “Daniel Dezeuze: Tableaux-valises et dessins (Templon),” ArtReview (London, UK), vol. 68 no. 2, March 2016, p. 103; republished in 50 Years. Galerie Daniel Templon, Templon (Paris, FR), 2016, p. 918.

#EN [REPRINT] “Iván Navarro: Antifurniture (Templon),” ArtReview (London, UK), no. 22, May 2008, p. 144; republished in 50 Years. Galerie Daniel Templon, Templon (Paris, FR), 2016, p. 743.

#EN [REPRINT] “Gérard Garouste: La Bourgogne, la famille et l’eau tiède (Templon),” Flash Art (Milan, IT), no. 259, March-April 2008, pp. 138-139; republished in 50 Years. Galerie Daniel Templon, Templon (Paris, FR), 2016, p. 740.

Public talks

#FR « Paranoïa critique : la fiction nucléaire de Stéfane Perraud et Aram Kebabdjian », in La Nature, édition 2017 du festival de l’histoire de l’art, Le Cyclop (Milly-la-Forêt, FR), juin 2017.

#FR « Paranoïa critique : Benjamin Sabatier du labeur au martyre », Prix AICA-France 2016 de la critique d’art, Palais de Tokyo (Paris, FR), mars 2016.

Public conversations

#FR « Talk Benjamin Sabatier », table-ronde autour de la première monographie de Benjamin Sabatier, avec Jean-Pierre Marois, Jérôme Pauchant, Tristan Van Der Stegen, Thomas Bernard et Chloé Pathé, Les Bains (Paris, FR), juin 2023.

#FR « Conversation avec Faye Formisano et Véronique Godé », in Studio Critique #1, à l’invitation de Jean-Jacques Gay, Adagp (Paris, FR), février 2020.

#FR « Conversation avec Galdric Fleury et Antoine Fontaine », in Studio Critique #1, à l’invitation de Jean-Jacques Gay, Adagp (Paris, FR), février 2020.

#FR « Creatis Talks – Focus on young creators », table-ronde avec Devrim Bayar, Ariane Loze et Liv Vaisberg, ING Art Center (Bruxelles, BE), octobre 2019.

#FR « UNCUT : projection-rencontre avec Sébastien Loghman », Silencio (Paris, FR), avril 2019.

#FR « Rendez-vous à Aden : conversation avec Pierre Ardouvin », Fondation Ricard (Paris, FR), novembre 2018.

#FR « Information Fiction Publicité (IFP) : conversation avec Jean-François Brun et Dominique Pasqualini », Perrotin (Paris, FR), avril 2017.

#FR L’art, le numérique et la critique, table-ronde modérée par Dominique Moulon, avec Xavier De la Porte et Marie Lechner, Maison populaire (Montreuil, FR), juin 2015.

#FR Les flux, une fiction des réseaux, conférence-débat autour de la première monographie de Grégory Chatonsky, avec Dominique Moulon, Norbert Hillaire et Pau Waelder, Gaîté Lyrique (Paris, FR), mars 2011.

Features

#FR « Mika Rottenberg », Esse arts + opinions (Montréal, CA), no. 94, automne 2018, pp. 60-64.

#EN “Mika Rottenberg,” Esse arts + opinions (Montreal, CA), no. 94, Autumn 2018, pp. 60-64.

#EN “In Search of Lost Time: The Little Madeleines of Latifa Echakhch,” ArtReview (London, UK), vol. 66 no. 7, October 2014, pp. 98-103.

#EN “Digital Art in the Contemporary Art Market,” Digitalarti (Paris, FR), no. 6, Spring 2011, pp. 28-29.

#FR « L’Art numérique dans le marché de l’art contemporain », Digitalarti (Paris), no. 6, printemps 2011, pp. 28-29.

#EN “Jacques Perconte, the Digital Image, and the Sublime,” Digitalarti (Paris, FR), no. 2, Spring 2010, pp. 26-27.

#EN “Tatiana Trouvé: A Rock and a Hard Place,” ArtReview (London, UK), no. 23, June 2008, pp. 96-101.

Interviews

#EN “Interview with Dan Graham: Being and Nothingness,” Flash Art (Milan, IT), no. 265, March-April 2009, pp. 56-59.

#FR « Entretien avec Dan Graham : le minimalisme retourné contre lui-même », Esse arts + opinions (Montréal, CA), no. 61, automne 2007,  pp. 46-53.

#EN Interview with Dan Graham: Minimalism Against Minimalism,” Esse arts + opinions (Montreal, CA), no. 61, Autumn 2007, pp. 46-53.

Opinions

#EN “Fan Letter: Douglas Gordon & Philippe Parreno’s Zidane, A 21st Century Portrait,” www.frieze.com, February 2019.

#FR « Syndrome Prouvost », Mouvement (Paris, FR), no. 96, juillet-août 2018, p. 113.

#EN “Closure of Jérôme de Noirmont Galerie, and beyond,” ArtReview (London, UK), no. 69, Summer 2013, p. 149.

Exhibition reviews

#FR « Bibi Bingo », in Viridis Candela (Paris, FR), vol. 9, no. 22, 15 sable 147, p. 87.

#EN “Dave Heath: Dialogue With Solitudes (Le Bal),” www.aperture.org, December 2018.

#EN “Omar Ba: Autopsie de nos consciences (Templon),” in ArtReview (London, UK), vol. 70 no. 9, December 2018, p. 85.

#EN “Theaster Gates: The Black Image Corporation (Fondazione Prada),” www.aperture.org, November 2018.

#EN “Sabine Weiss: Les villes, la rue, l’autre (Centre Pompidou),” www.aperture.org, September 2018.

#EN “Iván Argote: Deep Affection(Perrotin),” Frieze (London, UK), no. 197, September 2018.

#EN “Bouchra Khalili: Blackbboard (Jeu de Paume)”, www.aperture.org, July 2018.

#EN “Agnès Varda: UNE CABANE DE CINÉMA. La serre du Bonheur (Nathalie Obadia),” in ArtReview (London, UK), vol. 70 no. 5, Summer 2018, p. 106.

#EN “Tarik Kiswanson: Come, come, come of age (Fondation d’entreprise Ricard),” www.frieze.com, April 2018; republished in Frieze (London, UK), no. 195, May 2018, p. 209.

#EN “Maria Thereza Alves: Seeds of Change – New York: A Botany of Colonization (Michel Rein),” in ArtReview (London, UK), vol. 70 no. 3, April 2018, p. 85.

#EN “David Goldblatt (Centre Pompidou),” www.aperture.org, March 2018.

#EN “Sophie Calle: Beau doublé, Monsieur le marquis! (Musée de la Chasse),” ArtReview (London, UK), vol. 70 no. 2, March 2018, p. 94.

#EN “Around Town: Ryoji Ikeda, Heimo Zobernig, Marianne Mispelaëre, Petrit Halilaj, Tadashi Kawamata (Paris),” www.frieze.com, January 2018; republished in Frieze (London, UK), no. 193, March 2018, p. 194.

#EN “Miriam Cahn: devoir-aimer (Jocelyn Wolff),” ArtReview (London, UK), vol. 69 no. 6, September 2017, p. 125.

#EN “Ulla von Brandenburg: Two Times Seven (Art: Concept),” ArtReview (London, UK), vol. 69 no. 5, Summer 2017, p. 113.

#EN “Jesse Darling: Armes Blanches (Sultana),” ArtReview (London, UK), vol. 69 no. 4, May 2017, p. 104.

#EN “Jean-Luc Moulène: Ce fut une belle journée (Chantal Crousel),” ArtReview (London, UK), vol. 69 no. 2, March 2017, p. 99.

#EN “Mika Rottenberg (Palais de Tokyo),” ArtReview (London, UK), vol. 68 no. 7, October 2016, p. 122.

#EN “Pure Fiction (Marian Goodman),” ArtReview (London, UK), vol. 68 no. 6, September 2016, p. 120.

#EN “Mungo Thomson: Why Does the World Exist? (Frank Elbaz),” ArtReview (London, UK), vol. 68 no. 5, Summer 2016, p. 126.

#EN “Daniel Dezeuze: Tableaux-valises et dessins (Templon),” ArtReview (London, UK), vol. 68 no. 2, March 2016, p. 103; republished in 50 Years. Galerie Daniel Templon, Templon (Paris), 2016, p. 918.

#EN “Roman Signer: Sculptures (Art: Concept),” ArtReview (London, UK), vol. 68 no. 1, January-February 2016, p. 136.

#EN “Imran Qureshi: Idea of Landscape (Thaddaeus Ropac),” ArtReview (London, UK), vol. 67 no. 9, December 2015, p. 111.

#EN “Julien Prévieux, Francisco Sobrino, Raphaël Zarka (Jousse Entreprise),” ArtReview (London, UK), vol. 67 no. 6, September 2015, p. 142.

#EN “For Real (Kamel Mennour),” ArtReview (London, UK), vol. 67 no. 5, Summer 2015, p. 128.

#EN “Takis: Champs magnétiques (Palais de Tokyo),” Art Papers (Atlanta, GA, USA), vol. 39 no. 3, May-June 2015, p. 61.

#EN “Gonzalo Lebrija: Unfolded (Laurent Godin),” ArtReview (London, UK), vol. 67 no. 4, May 2015, p. 149.

#EN “Mathieu Mercier: Sexe, béatitude et logique comptable (mcf-michèle didier),” ArtReview (London, UK), vol. 67 no. 3, April 2015, p.105.

#EN “Laurent Grasso: Soleil Double (Perrotin),” ArtReview Asia (London, UK), vol. 3 no. 1, Spring 2015, p. 102.

#EN “Enrique Ramírez: Los durmientes (Palais de Tokyo),” ArtReview (London, UK), vol. 67 no. 1, January-February 2015, p. 147.

#EN “Hiroshi Sugimoto: Aujourd’hui, le monde est mort [Lost Human Genetic Archive] (Palais de Tokyo),” ArtReview Asia (London, UK), vol. 2 no. 2, Autumn-Winter 2014, p. 105.

#EN “Festival International d’Art de Toulouse,” ArtReview (London, UK), vol. 66 no. 6, September 2014, p. 190.

#EN “Benjamin Sabatier: Storage (Jousse Entreprise),” ArtReview (London, UK), vol. 66 no. 5, Summer 2014, p. 166.

#EN “Bill Viola (Grand Palais),” ArtReview (London, UK), vol. 66 no. 4, May 2014, p. 111.

#EN “Sarkis: Au commencement le blanc (Nathalie Obadia)”, ArtReview (London), vol. 66 no. 3, April 2014, p. 127.

#EN “Morgane Tschiember: Polystyrene, Shibari & Co. (Loevenbruck),” ArtReview (London, UK), vol. 66 no. 2, March 2014, p. 136.

#EN “Carsten Höller: With (Air de Paris),” ArtReview (London, UK), no. 70, September 2013, p. 163.

#EN “Marjane Satrapi: Peintures (Jérôme de Noirmont),” ArtReview (London, UK), no. 68, May 2013, pp. 122-123.

#EN “Julie Mehretu: Mind Breath and Beat Drawings (Marian Goodman),” ArtReview (London, UK), no. 67, April 2013, pp. 150-151.

#EN “Paul Kos: Allegories and Metaphors (Georges-Philippe & Nathalie Vallois),” ArtReview (London, UK), no. 66, March 2013, pp. 152-153.

#EN “Laurent Grasso: Uraniborg (Jeu de Paume),” ArtReview (London, UK), no. 62, October 2012, pp. 168-169.

#EN “Haim Steinbach: Navy Legacy (Laurent Godin),” ArtReview (London, UK), no. 60, Summer 2012, pp. 148-149.

#EN “Michel Blazy: Débordement Domestique (Art: Concept),” ArtReview (London, UK), no. 59, May 2012, pp. 130-131.

#EN “Tadashi Kawamata: Under the Water (Kamel Mennour),” ArtReview (London, UK), no. 58, April 2012, pp. 118-119.

#EN “Stefan Brüggemann: Joke and Definition Paintings (Yvon Lambert),” ArtReview (London, UK), no. 57, March 2012, pp. 128-129.

#EN “Arnulf Rainer: Surpeintures (Maison de Victor Hugo),” ArtReview (London, UK), no. 56, January-February 2012, pp. 130-131.

#EN “Robin Meier & Ali Momeni: The Tragedy of the Commons (Palais de Tokyo),” ArtReview (London, UK), no. 53, October 2011, pp. 146-148.

#EN “Seth Price: Miam! (Chantal Crousel),” ArtReview (London, UK), no. 51, Summer 2011, p. 170.

#EN “Eija-Liisa Ahtila: The Annunciation (Marian Goodman),” ArtReview (London, UK), no. 48, March 2011, p. 136.

#EN “Stéfane Perraud: Sic Vita (Numeriscausa),” ArtReview (London, UK), no. 35, October 2009, p. 140.

#EN “Lionel Estève: How to Lie (Perrotin),” ArtReview (London, UK), no. 33, Summer 2009, p. 140.

#EN “François Morellet: Deep Dark Light Blue and Neons by Accident (Kamel Mennour),” ArtReview (London, UK), no. 32, May 2009, p. 127.

#EN “Raymond Depardon & Paul Virilio: Terre Natale (Fondation Cartier),” ArtReview (London, UK), no. 30, March 2009, p. 141.

#EN “Virginie Yassef: La seconde est partie la première (Jeu de Paume),” Flash Art (Milan, IT), no. 262, October 2008, p. 139.

#EN “Reena Spaulings: Courbet Your Enthusiasm (Chantal Crousel),” ArtReview (London, UK), no. 26, October 2008, p. 165.

#EN “Jörg Lozek: Im Zimmer (Daniel Templon)”, ArtReview (London, UK), no. 25, September 2008, p. 151.

#EN “Uwe Henneken: Légion Troublée (Almine Rech),” ArtReview (London, UK), no. 24, July-August 2008, p. 136.

#EN “Maïder Fortuné: Whispering in Distant Chambers (Martine Aboucaya),” ArtReview (London, UK), no. 23, June 2008, p. 159.

#EN “Iván Navarro: Antifurniture (Templon),” ArtReview (London, UK), no. 22, May 2008, p. 144; republished in 50 Years. Galerie Daniel Templon, Templon (Paris, FR), 2016, p. 743.

#FR « Grégory Chatonsky : L’invention de la destruction (Numeriscausa) », www.paris-art.com, April 2008.

#EN “Gérard Garouste: La Bourgogne, la famille et l’eau tiède (Templon),” Flash Art (Milan, IT), no. 259, March-April 2008, pp. 138-139; republished in 50 Years. Galerie Daniel Templon, Templon (Paris, FR), 2016, p. 740.

#FR « Tacita Dean : Human Treasure (Marian Goodman) », Artpress (Paris, FR), no. 340, décembre 2007, p. 86.

#FR « Promenade à New York (Chelsea, Midtown, Upper East Side) », Artpress (Paris, FR), no. 333, avril 2007, pp. 78-79.

#FR « Promenade à New York (Midtown) », Artpress (Paris, Fr), no. 331, février 2007, pp. 79-80.

#FR « Anri Sala : Long Sorrow (Chantal Crousel) », Artpress (Paris, FR), no. 326, septembre 2006, pp. 82-83.

Exhibition texts

#FR [RÉÉDITION] « Anne Brégeaut : Au bord du rêve, un parcours d’oeuvres », Quartier Rouge – Collection Peupler l’ordinaire (Felletin, FR), 2023.

#FR « Andrew LaMar Hopkins : New Orleans Creoles in Paris Honey », MASSIMODECARLO Pièce Unique (Paris, FR), janvier 2023.

#EN “Andrew LaMar Hopkins: New Orleans Creoles in Paris Honey,” MASSIMODECARLO Pièce Unique (Paris, FR), January 2023.

#EN “50/50: 50th-anniversary exhibition of the École des arts de la Sorbonne,” Galerie Michel Journiac, Centre Saint-Charles, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Paris, FR), September-November 2021.

#FR « 50/50 : Exposition cinquantenaire de l’École des arts de la Sorbonne », Galerie Michel Journiac, Centre Saint-Charles, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Paris, FR), septembre-novembre 2021 ; republié dans #1257. La revue de l’université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Paris, FR), no. spécial jubilé de l’université, 2023, pp. 64-65.

#FR « Terencio González : Patio de luz », Jérôme Pauchant (Paris, FR), mai-juin 2020.

#EN “Terencio González: Patio de luz,” Jérôme Pauchant (Paris, FR), May-June 2020.

#FR « Benjamin Sabatier : Variations concrètes », Bertrand Grimont (Paris, FR), mars-mai 2020.

#EN “Benjamin Sabatier: Concrete Variations,” Bertrand Grimont (Paris, FR), March-May 2020.

#FR « Anne Brégeaut : Au bord du rêve », Secours populaire de Haute-Vienne (Limoges, FR), octobre 2019; réédité par Quartier Rouge – Collection Peupler l’ordinaire (Felletin, FR), 2023.

#FR « Pierre Aghaikian : Burn The Witch », Isabelle Gounod (Paris, FR), août-septembre 2019 ; republié dans Pierre Aghaikian, cat. exp., Isabelle Gounod (Paris, FR), 2019, p. 3.

#EN “Pierre Aghaikian: Burn The Witch,” Isabelle Gounod (Paris, FR), August-September 2019; republished in Pierre Aghaikian, exh. cat., Isabelle Gounod (Paris, FR), 2019, p. 4.

#EN “Interview with Robin Rhode: The Broken Wall,” Kamel Mennour (Paris, FR), April-May 2019.

#EN “Julio Le Parc: LIGHT – MIRROR,” Perrotin (Hong Kong, HK), March-May 2019.

#FR « Paul Kos : Paysages cinétiques », Georges-Philippe & Nathalie Vallois (Paris, FR), janvier-mars 2018.

#EN “Paul Kos: Kinetic Landscapes,” Georges-Philippe & Nathalie Vallois (Paris, FR), January-March 2018.

#EN “Jens Fänge: Sister Feelings,” Perrotin (Hong Kong, HK), January-March 2017.

#FR « Erró : Peintures de 1959 à 2016 » Perrotin (New York, NY, USA), mars-avril 2016.

#EN “Erró: Paintings from 1959 to 2016,” Perrotin (New York, NY, USA), March-April 2016.

#EN “Chung Chang-Sup: Meditation,” Perrotin (New York, NY, USA), November-December 2015.

#FR « Hernan Bas : Fruits et fleurs », Perrotin (Paris, FR), octobre-décembre 2015.

#EN “Hernan Bas: Fruits and Flowers,” Perrotin (Paris, FR), October-December 2015.

#EN “Daniel Arsham: Fictional Archeology,” Perrotin (Hong Kong, HK), September-October 2015.

#EN “Pieter Vermeersch,” Perrotin (Hong Kong, HK), July-August 2015.

#EN “Stéfane Perraud: On the outskirts of the valley,” Galerie de Roussan (Paris, FR), May-July 2015.

#FR « Stéfane Perraud : Aux abords de la vallée », Galerie de Roussan (Paris, FR), mai-juillet 2015.

#EN “Park Seo-Bo: Ecriture,” Perrotin (New York, NY, USA), May-July 2015; republished by Perrotin (Hong Kong, HK), March-May 2016.

Statements

#FR « Paul Mignard », www.galeriepoggi.com, 2019 ; republié dans Paul Mignard. Un ciel tout vert, cat. exp., Jérôme Poggi (Paris, FR), 2019, p. 94.

#EN “Paul Mignard,” www.galeriepoggi.com, 2019; republished in Paul Mignard. Un ciel tout vert, exh. cat., Jérôme Poggi (Paris, FR), 2019, p. 94.

#EN “Wim Delvoye, Daniel Arsham, Bernard Frize, Mr., Xu Zhen, Pierre Soulages, Michael Sailstorfer, Elmgreen & Dragset, Madsaki, Erró, Heinz Mack, Maurizio Cattelan & Toilet Paper, Lee Bae, Farhad Moshiri,” www.perrotin.com, 2018.

#EN “Zach Harris, Jesper Just, Chen Fei, Terry Richardson, Thilo Heinzmann, Gregory Hildebrandt, Hernan Bas, Jean-Michel Othoniel, Hans Hartung, Leslie Hewitt, Lionel Estève, Paul Pfeiffer,” www.perrotin.com, 2017.

#EN “Benjamin Sabatier: Be it yourself! What is it?,” www.ibk.fr, 2010.

#FR « Benjamin Sabatier : Be it yourself ! Qu’est-ce que c’est ? », www.ibk.fr, 2010.